Podzimní zamyšlení nad svatým Václavem
…
Čas letních dovolených
pominul a již se k zemi snáší první opadané listí. Slunce
ztrácí na své letní síle, kterou nám v letošním deštivém
počasí moc neukázalo. Přívalové deště a mnohé záplavy
v letošním létě a jiné povětrnostní problémy nám zvedly
ceny benzínu do závratné výše. Snad se dá vzpomínat i
na pěkně prožité prázdniny a dovolené u moře, nebo jiných
rekreačních oblastech v České republice. Slaná příchuť
moře mi stále ty krásné chvíle připomíná. Mnohé historické
památky v nedalekém Chorvatsku, kde jsem dovolenou trávila
já, Koloseum a brána Herkulova, stará již více než 2000
let. Také jiná malebná městečka kousek od pobřeží třeba
Bale. Připomínala architekturou italskou kulturu, které
zde měla v minulosti velký vliv.
Tak jsem se dostala k historii Chorvatska, ale raději
se vrátím domů a pod vlivem podzimního svátku Václava
si připomeneme pár historických skutečností z období tohoto
velkého panovníka v Čechách, kdy naše zem vzkvétala pod
jeho vládou a mnoho Čechů hrdě nosí jeho jméno.
Svatý Václav se dostal do
našich srdcí a myslí velmi blízko i v přeneseném významu
a každý si umíme nějakého Václava představit. Já svého
strýce. Chodil na ryby. Hrál si s námi a opékal špekáčky.
Vozil nás na lodičkách a rád sbíral houby. Od srpna do
října vyrážejí v přírodě hojné trsy žlutozlatých kloboučků,
které k českým lesům neodmyslitelně patří. Podle pověstí
je měl v oblibě i samotný kníže Václav, po kterém dostaly
svoje jméno Václavky. Některé z nich mají léčivé účinky.
Středověcí mastičkáři věřili, že skrze tyto houby pomáhá
nemocným sám svatý Václav. Osobám zlým prý ale Václavky
škodily, dokonce je mohly i zabít. Moc veselý pán to byl,
ten můj strýc. Bohužel byl a zůstalo tu po něm prázdné
místo.
Budu povídat o patronu českých
zemí, Přemyslovském knížeti a synu knížete Vratislava
a kněžny Drahomíry. Narodil se v roce 907 ve Stochově
poblíž dnešního Kladna.V dětství byl vychováván babičkou,
Ludmilou ze Pšova na hradě Tětín. Nechávala ho vyučovat
slovanským knězem Pavlem. Latině se učil v Budči, až po
té co se jeho otec Vratislav stal pražským českým knížetem.
Po smrti svého otce v roce 921 vládla jako poručník jeho
babička Ludmila, protože Václav je nezletilý. Její vláda
však netrvala dlouho. Již v září byla patrně na popud
Drahomíry své snachy zavražděna a vládu přebírá Drahomíra.
V roce 922 nebo 924 se vlády ujímá Václav a svou matku
zapudí. Po čase ji ale opět přijímá zpět.
Božích skutků se kníže Václav
naučil v knihách, ale i ve víře byl dokonalý. Všem nuzným
prokazoval dobrodiní, nahé odíval, lačné krmil, pocestné
přijímal podle slov evangelia, vdovám nedával ukřivdit,
všechny lidi chudé i bohaté miloval, přisluhoval služebníkům
Božím, kostely zlatem zdobil. Věřil celým srdcem v Boha,
konal za svého života všechny dobré skutky, jaké jen mohl.
V roce 924 nechává Václav
převézt ostatky své babičky Ludmily z Tetína na Pražský
hrad, kde je pak nechává pietně pohřbít. Václav podporuje
křesťanskou církev a upevňuje moc Přemyslovců nad českými
zeměmi.
V roce 929 je kníže Václav poražen římským králem Jindřichem
I. Ptáčníkem, ten se svým vojskem stojí až před Prahou,
je obnoveno placení tributu říši.
Nedlouho poté kníže Václav
zakládá na Pražském hradě kostel svatého Víta a část ostatků
světce Václav získává právě od Jindřicha. Václavův politicko
- náboženský směr, který se orientuje spíše na Sasko a
s Bavorskem ztrácí vazby se nelíbí opozici, kterou představuje
jeho mladší bratr Boleslav. Tak vzniká bratrský konflikt,
kdy se Václav stává, při svěcení kostela v Boleslavi,
objetí vraždy a zrady bratra Boleslava v roce 929 nebo
935 koncem září.
Dne 27. září 935 přijal kníže
Václav pozvání svého bratra do Mladé Boleslavi, kde se
měl zúčastnit hostiny na oslavy křtu svého synovce Strachkvase.
To to je další verze bratrovraždy. Místo hodování se zde
na Václava připravoval historicky první atentát v našich
dějinách. Zabijáci se během večera údajně třikrát pokusili
akci provést, ale pokaždé ztratili odvahu. Druhého dne
napadl knížete sám Boleslav. Silnější Václav jej přemohl,
ale jako pravý křesťan ho nezabil. V záloze však už čekali
Boleslavovi komplicové Čista, Hněvsa, Tita a Tuža, kteří
krvavé dílo dokončili.
Hned na to Boleslav obsazuje
se svojí družinou Pražský hrad a stává se knížetem. Dává
převézt Václavovy ostatky do nového chrámu svatého Víta
na Pražský hrad, kde jsou jeho ostatky ve Svatováclavské
kapli uložené dodnes.
Od 10. století je kníže
Václav uctíván jako světec, nejprve v Čechách, později
i v sousedních zemích. Jeho život a mučednická smrt jsou
zpracovány v mnoha legendách. Již v 10. století vznikají
"První staroslověnská legenda", latinsky psané
"Crescende fide", "Gumpoldova legenda"
a zřejmě i "legenda tzv. Kristiána".
Od druhé poloviny 11. století
má svatováclavský kult klíčové postavení v ideologii české
státnosti. Svatý Václav je chápán jako nebeský vládce
a ochránce českého státu, čeští panovníci jsou jen jeho
dočasní zástupci.
Od dob Karla IV. se symbolem
českého státu stává svatováclavská koruna, jíž jsou podřízeny
jednotlivé země koruny české. Ve středověku je píseň "Svatý
Václave, vévodo české země" hymnou českých zemí.
Svatováclavský kult je pak velice silný ještě v dobách
baroka a za národního obrození.
Co se týče Václavova osobního
života, byl pravděpodobně ženatý (jméno manželky není
dnes známo) a měl podle legendy syna Zbraslava.
Konec svého povídání nechám
na slovech nejpovolanějších, no posuďte sami: Svatý Václave,
vévodo české země oroduj za nás.
|